23. kesäkuuta 2016

OON NELIVUOTIAS, OPPIMAAN INNOKAS

Niin lauletaan meidän nelivuotiaan lempiohjelmassa, jota äiti on vuosien varrella oppinut inhoamaan.

16. päivä tuli tasan neljä vuotta siitä, kun munsta tuli ensimmäisen kerran virallisesti äiti. Neljä vuotta on mennyt todella nopeasti, välillä tuntuu että vähän liiankin nopeasti. Olivia kasvaa silmissä ja kahden vuoden päästä mun pieni vauva menee jo eskariin.

Maanantaina käytiin neuvolassa ja Olivia sai taas paljon kehuja. Motoriset taidot on kehittyneet todella hyvin ja näkö oli hyvä. Vasemman korvan kuulo oli hieman heikompi, mutta se johtunee vaikun määrästä. Rokotekin (DTaP-IPV tehoste =kurkkumätä, jäykkäkouristus, hinkuyskä) annettiin ja Olivia oli ensimmäistä kertaa sen aikana todella rauhallinen! Odotin sellaista huutoa, että kuuluu ulos asti, mutta tyttö oli ihan hiljaa. Kävelyä hän hiukan aristi pari minuuttia rokotteen saamisen jälkeen, mutta rohkaistui taas ja unohti koko piikin. Pahinta koko rokotteessa oli lopulta laastarin pois ottaminen.

Mitat 4v neuvolassa (suluissa 3v neuvolan mitat)
Pituus 102,8cm (95,7)
Paino 14,1kg (12,5)
Pipo 48,7cm (48,4)

Olivian painon seurantaa jatketaan neuvolassa. Ensi kuun lääkärikäynnillä otetaan asia puheeksi ja puolen vuoden päästä tyttö käydään taas punnitsemassa. Tytölle kun pitäisi saada lisää painoa, mutta kahdessa kuukaudessa sitä on vain lähtenyt 100g.

Oliviaa odottaa mun vanhemmilla turvavyöistuin, jonka tyttö jo kovasti haluaisi saada käyttöönsä. Ja niin myös me vanhemmat, joiden elämää helpottaisi pelkkä auton turvavyön kiinnitys turvaistuimen vöiden sijasta. Tällä menolla se kuitenkin saadaan käyttöön vasta joskus ensi vuonna, sillä painoa istuimen käyttäjällä pitäisi olla vähintään 15kg.


Nelivuotias Olivia on jo tosi itsenäinen tyttö. Hän pärjää lähes kaikessa yksin ja haluaakin tehdä paljon asioita itse. Uusien asioiden opetteleminen tuottaa välillä hankaluuksia, sillä tyttö on perinyt äitinsä hermot. Jos joku ei heti onnistu, niin ei huvita sitä harjoitellakaan. Mutta kun tarpeeksi pitkään jatkaa kannustaa, niin lopulta tyttökin innostuu ja oppii todella nopeasti.

Tyttö haluaa auttaa paljon ja siitä onkin suuri apu usein. Saadaan apua siivoamisessa ja vauvan hoidossa, jopa ilman erikseen pyytämistä. Olivia yrittää kovasti kannustaa meitä siivoamaan, sillä häntä tuntuu häiritsevän sotkuinen keittiö ihan yhtä paljon kuin äitiäänkin. Kahtena iltana peräkkäin tyttö jopa muistutti mua, että pyyhkisin pölyt vessanpöntön säiliön päältä. Kaikki muu tuntuukin olevan tärkeää siivota, paitsi oma huone. Mutta mä olen aina ollut ihan samanlainen. Oma huone ja myöhemmässä vaiheessa oma koti oli vaikea siivota, mutta esimerkiksi mun vanhempien luona käydessäni siivosin aina.

Olivia tulee aina olemaan mun vauva. Se jonka kanssa valvoin öisin ja se, josta olin enemmän kuin ylpeä silloin 19-vuotiaana. Yhä olen ja tulen aina olemaankin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti